ucikk

   

 

Eredményesen zárult a fejlesztőpedagógus szakirányú TÁMOP továbbképzés

 

Két évvel ezelőtt kért meg igazgatónőnk, Tóthné Gúth Gizella arra, hogy vállaljam el a továbbtanulást. Örömmel mondtam igent, mert jó lehetőségnek tartottam.

Ma, fejlesztőpedagógusi végzettséggel a kezemben elsősorban azt tartom a legfontosabbnak, hogy nemcsak munkámban, de mindennapjaimban is segíteni tudjam a környezetemben lévő gyerekeket, illetve tanácsokkal tudjam ellátni a hozzám forduló szülőket.

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán igazán nagy tudású és sokat tapasztalt tanáraimtól a következő témákban vizsgáztam, illetve készítettem dolgozatokat: diszkalkulia, diszlexia, diszgráfia, hiperaktivitás, figyelemzavar, serdülőkori deviancia, krízislélektan, szociálpszichológia, Kovács-módszer (mozgásterápia), zenei fejlesztés, tanulásmódszertan, tehetséggondozás, Komplex instrukciós program, adaptivitás.

Az új ismereteknek köszönhetően sok-sok megerősítést kaptam, illetve egy-két területen szemléletmódot is váltottam.

Igaz az a közhelynek számító mondat, hogy „a mai gyerekek mások”. Információs korunk, társadalmunk rohamos változásának gyerekeink az áldozatai. Életükből egyre inkább eltűnik az egészséges élethez, s főként lélekhez szükséges mozgás és játék. A játék szót hallva rögtön a számítógép, a tévéjáték vagy a mobiltelefon jut eszükbe.

Szakdolgozatom témája ezért ennek vizsgálata volt. Kíváncsi voltam rá, hogy milyen játéktevékenységet, játékeszközt, sportot, zenét ismernek és űznek városunkban a gyerekek. Sorra jártam hát az óvodákat, iskolákat és a pedagógusok segítségével, - amit ezúton szeretnék még egyszer megköszönni - kérdőíveket töltettem ki.

A szülői, óvónői és tanítónői kérdőívek kiértékelése után megdöbbentő adatok születtek. Kiderült, hogy magas azoknak az aránya, kiknek nincs kedvenc társasjátéka, külön igénye sportra, zenére, s 40% azoknak az aránya, kik csak azután kezdik a mesélést, miután beszél a gyermek. A televíziónak és számítógépnek szinte elsődleges szerep jut a családok életében. A személyközi kommunikáció, kapcsolatteremtés ennek következtében jócskán visszaesett az előző generációkhoz képest.

Mindezek következtében a mai gyerekek valóban mások. Más ismeretekkel és képességekkel érkeznek iskolába, és mások az igényeik is, ami nem jelenti azt, hogy nem kell minél többféle lehetőséget biztosítani számukra a játékban (mese, dráma, társasjátékok, zene, tánc, sport). A játék a szocializációt, a személyiségfejlődést, a tanulást, a felfedezést-kutatást, a mozgást, az iskolaérettséget, a versenyképességet, a kudarctűrést, az erkölcsi nevelést is segíti. Egészséges lelkületű gyermekeket nevel.

Iskolánkban, a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában igyekszünk tevékenységközpontú oktatást folytatni, főként az alsó tagozaton. Megvalósul ez a tanórai keretben, fejlesztések alkalmával, de a szabadidős tevékenységek során is. Projektoktatás, mozgásfejlesztés, hagyományőrzés, kirándulások, táboroztatás, házi versenyeink alkalmával jó látni, hogy mennyire szeretnek játszani.

Ezúton köszönöm meg a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola minden dolgozójának két éves együttműködését, mellyel segítették továbbtanulásomat. Nemcsak fejlesztőpedagógusként, de alsós munkaközösség-vezetőként, osztálytanítóként is igyekszem iskolánkat tanulmányaim hasznosításával gazdagítani, és értekezletek alkalmával az ismereteket továbbítani.


                      Dédesi-Tózsáné Pamlényi Csilla /fejlesztőpedagógus